Het Examen

Het Examen

Wat kun je die dag verwachten, voor en tijdens het examen?

 

We halen je thuis op, controleren de papieren die je mee moet nemen terwijl jij je stoel en spiegels afstelt. We nemen een makkelijke route om je zoveel mogelijk te laten ontspannen. We zorgen dat we een kwartier voor aanvang van het examen bij het CBR zijn waar we dan nog even de voertuigcontroles met je door nemen. De kans is groot dat de examinator daar enkele vragen over stelt.

Als je wordt opgeroepen loop je samen met de instructeur naar het tafeltje van de examinator. Nadat je kennis met elkaar hebt gemaakt volgt het voorgesprek. Er wordt in het kort uitgelegd wat er van jou verwacht wordt en hoe het examen werkt. Dan loop je samen met de examinator en je instructeur naar de auto, er wordt je gevraagd om een kenteken van een andere auto op te lezen die ongeveer 25 meter verder staat, dit voor de ogentest.

Dan nog wat vragen over de auto en je kunt instappen, misschien nog wat vragen over het dashboard en dan kan het examen van start.

Bij Autorijschool Frank Tatenhove is het normaal dat de instructeur mee rijdt tijdens het examen. Als er echter een examinator in opleiding of een tweede CBR medewerker het examen wil bijwonen, mag de instructeur niet meerijden!

Het examen doe je in je eigen lesauto!

 

Het examen duurt ongeveer 55 minuten. Dat is inclusief het voor-en nagesprek, je rijdt dus ongeveer 30 tot 40 minuten.

Voordat je wegrijdt van de parkeerplaats kun je gelijk al een zelfstandige opdracht krijgen, bv. een cluster opdracht of een oriëntatiepunt. zo’n opdracht mag maximaal 15 minuten van het examen in beslag nemen. Daarna zal de examinator de route instructie weer overnemen. Tijdens het examen zal je ook twee bijzondere manoeuvres uit moet voeren.

 

 

Dit kun je verwachten tijdens het examen

De zelfstandige opdracht die je kunt verwachten tijdens het examen kan bestaan uit:

 

1. Variabele oriëntatiepunten

Dit kunnen duidelijk herkenbare gebouwen of objecten zijn of de examinator vraagt naar een punt te rijden wat voor jou bekend is, bijvoorbeeld het station.

 

2. Clusteropdracht

Een clusteropdracht kan bestaan uit 3 tot 5 opdrachten, bijvoorbeeld: Bij het kruispunt links daarna bij het verkeerslicht rechts en vervolgens bij de rotonde driekwart. Dit zij 3 opdrachten in één zin. dit kan tot maximaal 5 opdrachten uitgebreid worden. Deze opdracht kan op ieder moment in de rit gegeven worden. ( Ook kun je de opdracht krijgen om via de bewegwijzering naar een bepaalde plaats te rijden )

 

3. Navigeren

NavigatiesysteemJe kunt op ieder moment tijdens de rit, de opdracht krijgen om met behulp van een navigatiesysteem te rijden. De examinator geeft een plaats en straatnaam op. Er wordt van jou verwacht dat je het navigatiesysteem zelfstandig kunt bedienen.

Je kunt niet meer dan één van deze opdrachten krijgen. Als je niet bij de aangegeven plaats uitkomt of onderweg een keer linksaf slaat als de examinator rechts heeft gezegd is er geen man overboord zolang je de situatie maar veilig oplost. De examinator kan de opdracht ook afbreken wegens tijdgebrek door verkeersomstandigheden, ook dit betekent niet meteen dat het onvoldoende is.

 

Bijzondere manoeuvres

De bijzondere manoeuvres dienen geheel zelfstandig uitgevoerd te worden, je dient geheel op eigen initiatief en inzicht een moment en plaats te kiezen om de manoeuvre uit te voeren. De volgende 3 bijzondere manoeuvres kun je verwachten tijdens het examen.

1. keeropdracht

Het keren in dezelfde straat zodat je in tegengestelde richting weer weg kunt rijden.

 

2. Parkeeropdracht

Zelfstandig een parkeerplaats kiezen en de auto voor- of achteruit parkeren, het kan voorkomen dat er in file geparkeerd moet worden.

 

3. Stopopdracht

het parkeren achter een geparkeerde auto en direct weer weg kunnen rijden. Ook blijft de hellingproef van toepassing! Deze wordt steekproefsgewijs gevraagd als extra bijzondere verrichting. Welke verrichting het beste bij een opdracht past, zal je pas zien als je de manoeuvres veel geoefend hebt. Daardoor krijg je inzicht in verschillende situaties en kun je makkelijker de juiste keuze maken wanneer je tijdens het examen de 2 bijzondere manoeuvres dient uit te voeren.

Situatiebevraging

Als je een verkeerssituatie voorbij bent kan de examinator je laten stoppen en enkele vragen over de situatie stellen. Dit betekent niet dat je het fout hebt gedaan. De examinator kan vragen stellen over dezelfde onderwerpen als op de zelfreflectie.

Zelfreflectie

Voor aanvang van het examen moet je een ingevuld zelfreflectie formulier aan de examinator overhandigen. De examinator bekijkt en bespreekt het formulier pas na de toets. Het formulier telt niet mee voor de uitslag van je examen. De onderwerpen van het zelfreflectie formulier zijn:

* Omgaan met het voertuig

* Veiligheid

* Doorstroming

* Sociaal rijgedrag

* Milieubewust rijgedrag

Voor alle onderwerpen moet je jezelf een cijfer geven tussen 1 en 10

Milieubewust rijden

Tijdens het examen wordt van je verwacht dat je milieubewust rijdt. Er wordt gelet op de volgende punten:

* Schakelen doe je tijdig naar een hogere versnelling zo rond de 2000 toeren

* Je rijdt zoveel mogelijk met een gelijke snelheid

* Kijk zo ver mogelijk vooruit zodat je de auto zo lang mogelijk kan laten uitrollen in de versnelling

* Zet de motor uit bij stops langer dan een minuut

* Als het niet nodig is zet overbodige stroomverbruikers dan uit, denk aan achterruitverwarming, spiegelverwarming, airco enzovoort.

Dit onderdeel telt mee in de beoordeling van het examen. Maar let wel: de veiligheid staat altijd voorop. Als je de examenrit veilig en zelfstandig gereden hebt, maar zo nu en dan niet tijdig geschakeld hebt zal je daar echt niet op zakken.

 

Om een lang verhaal kort te maken

Het examenOf je nu naar het vaste punt rijdt of bij een winkelcentrum parkeert, of hoe je in een straat keert, het maakt niet uit. Het gaat erom daje het zelfstandig doet, rekening houdt met de doorstroming van het verkeer, met de veiligheid en de meest milieubewuste oplossingen zoekt.

Als je terug komt bij het CBR mag je de auto altijd vooruit in een vak parkeren. vervolgens sluit je de auto af en loop je met z’n drieën terug naar het bureau van de examinator voor de uitslag. Je hoort direct of je geslaagd of gezakt bent. Als je gezakt bent zal de examinator uitleggen waarom en je krijgt wat tips mee waar je aan kunt werken voor het volgende examen. Als je geslaagd bent kun je een dag later je rijbewijs aanvragen bij de gemeente waar je bent in geschreven. Dit zal een dag of 4 á 5 later klaar zijn en kun je het begeerde pasje ophalen. Het autorijden kan beginnen!!

 

Wat moet je meenemen op de dag van het examen

* Een geldig legitimatiebewijs

* De oproep

* Het zelfreflectie formulier

 

Let op: als het legitimatiebewijs niet geldig is, gaat het examen niet door!!

Het examen

Meld je aan voor een GRATIS! proefles

Wij staan voor je klaar

De instructeurs van autorijschool Frank Tatenhove

Share This