Tussentijdse Toets

Tussentijdse Toets

Wat is een tussentijdse toets en wat is het voordeel?

Als je alle stappen van de rij-opleiding hebt doorlopen en je bent aangekomen op het punt dat er alleen nog hier en daar wat bijgevijld moet worden dan is het moment daar dat we het over de tussentijdse toets gaan hebben. Het examen komt naderbij en dan is het goed om te weten hoever je gevorderd bent met je rij-opleiding. Een tussentijdse toets wordt afgenomen door een examinator van het CBR en dit kan als je ongeveer 75% van je opleiding achter de rug hebt. Deze tussentijdse toets is niet verplicht, maar is wel aan te raden.

De voordelen van een tussentijdse toets:

* Je ervaart hoe het is om een examinator naast je te hebben in plaats van je vertrouwde instructeur.

* Je ervaart hoe het tijdens het examen gaat.

* Je kunt zien hoe ver je met de opleiding gevorderd bent en hoe je onder examendruk presteert.

* Je kunt voor de twee bijzondere manoeuvres vrijstelling krijgen, als je deze met goed gevolg hebt afgelegd. ( deze        vrijstelling geldt alleen tijdens het eerste examen! )

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat de slaagkans door een tussentijdse toets met 20% kan toenemen.

 

Tijdens de tussentijdse toets zit je instructeur achterin, zodat ook hij of zij kan zien hoe één en ander verloopt.

 

Inhoud tussentijdse toets

 

Zelfstandige opdracht

De zelfstandige opdracht die je kunt verwachten tijdens de tussentijdse toets kan bestaan uit:

 

1. Variabele oriëntatiepunten

Dit kunnen duidelijk herkenbare gebouwen of objecten zijn of de examinator vraagt naar een punt te rijden wat voor jou bekend is, bijvoorbeeld het station.

 

2. Clusteropdracht

Een clusteropdracht kan bestaan uit 3 tot 5 opdrachten, bijvoorbeeld: Bij het kruispunt links daarna bij het verkeerslicht rechts en vervolgens bij de rotonde driekwart. Dit zij 3 opdrachten in één zin. dit kan tot maximaal 5 opdrachten uitgebreid worden. Deze opdracht kan op ieder moment in de rit gegeven worden. ( Ook kun je de opdracht krijgen om via de bewegwijzering naar een bepaalde plaats te rijden )

 

3. Navigeren

NavigatiesysteemJe kunt op ieder moment tijdens de rit, de opdracht krijgen om met behulp van een navigatiesysteem te rijden. De examinator geeft een plaats en straatnaam op. Er wordt van jou verwacht dat je het navigatiesysteem zelfstandig kunt bedienen. je kunt niet meer dan één van deze opdrachten krijgen. Als je niet bij de aangegeven plaats uitkomt of onderweg een keer linksaf slaat als de examinator rechts heeft gezegd is er geen man overboord zolang je de situatie maar veilig oplost. De examinator kan de opdracht ook afbreken wegens tijdgebrek door verkeersomstandigheden, ook dit betekent niet meteen dat het onvoldoende is.

 

Bijzondere manoeuvres

De bijzondere manoeuvres dienen geheel zelfstandig uitgevoerd te worden, je dient geheel op eigen initiatief en inzicht een moment en plaats te kiezen om de manoeuvre uit te voeren. De volgende 3 bijzondere manoeuvres kun je verwachten tijdens je tussentijdse toets.

1. keeropdracht

Het keren in dezelfde straat zodat je in tegengestelde richting weer weg kunt rijden.

 

2. Parkeeropdracht

Zelfstandig een parkeerplaats kiezen en de auto voor- of achteruit parkeren, het kan voorkomen dat er in file geparkeerd moet worden.

 

3. Stopopdracht

het parkeren achter een geparkeerde auto en direct weer weg kunnen rijden. Ook blijft de hellingproef van toepassing! Deze wordt steekproefsgewijs gevraagd als extra bijzondere verrichting. Welke verrichting het beste bij een opdracht past, zal je pas zien als je de manoeuvres veel geoefend hebt. Daardoor krijg je inzicht in verschillende situaties en kun je makkelijker de juiste keuze maken wanneer je tijdens je tussentijdse toets de 2 bijzondere manoeuvres dient uit te voeren.

Zelfreflectie

Voor aanvang van de tussentijdse toets moet je een ingevuld zelfreflectie formulier aan de examinator overhandigen. De examinator bekijkt en bespreekt het formulier pas na de toets. Het formulier telt niet mee voor de uitslag van je tussentijdse toets. De onderwerpen van het zelfreflectie formulier zijn:

* Omgaan met het voertuig

* Veiligheid

* Doorstroming

* Sociaal rijgedrag

* Milieubewust rijgedrag

Voor alle onderwerpen moet je jezelf een cijfer geven tussen 1 en 10

Milieubewust rijden

Tijdens je tussentijdse toets wordt van je verwacht dat je milieubewust rijdt. Er wordt gelet op de volgende punten:

* Schakelen doe je tijdig naar een hogere versnelling zo rond de 2000 toeren

* Je rijdt zoveel mogelijk met een gelijke snelheid

* Kijk zo ver mogelijk vooruit zodat je de auto zo lang mogelijk kan laten uitrollen in de versnelling

* Zet de motor uit bij stops langer dan een minuut

* Als het niet nodig is zet overbodige stroomverbruikers dan uit, denk aan achterruitverwarming, spiegelverwarming,        airco enzovoort.

Als je terugkomt bij het CBR zal de examinator eerst aan je vragen wat je er zelf van vond. Daarna komt jij aan het woord en tenslotte zal de examinator zijn bevindingen met je bespreken. Deze bespreking vindt nooit plaats in de auto, maar altijd aan de tafel van de examinator. Je krijgt een uitslagformulier mee naar huis waar enkele tips op staan die nog voor verbetering vatbaar zijn, de rijschool krijgt ook een formulier dit wordt verder gebruikt bij de volgende lessen zodat we zeker weten dat aan alle door de examinator aangegeven verbeter punten gewerkt wordt.

 

Wat moet je meenemen op de dag van je toets

* Een geldig legitimatiebewijs

* De oproep

* Het zelfreflectie formulier

 

Let op: als het legitimatiebewijs niet geldig is, gaat de tussentijdse toets niet door!!

Tussentijdse toets

Meld je aan voor een GRATIS! proefles

Wij staan voor je klaar

De instructeurs van autorijschool Frank Tatenhove

Share This